תזונה נכונה אחרי לידה

תזונה מאוזנת לאחר הלידה – המדריך הבריא לאם הטריה

האם ילדת לאחרונה? מזל טוב! לאחר שהזנת את התינוק שלך במשך 9 חודשים ועזרת לו להגיח לאוויר העולם כשהוא בריא ומוכן לפעולה, הגיע הזמן לדאוג גם לעצמך ולתזונה שלך. חשוב לזכור כי הקפדה על תזונה נאותה היא חשובה לא רק עבורך. אם את מניקה, האוכל שאת אוכלת עוזר לתינוקך לגדול ולהתפתח באופן בריא. הרגלי אכילה טובים ופעילות גופנית יעזרו לך גם להשיל מעליך את המשקל שהעלית בזמן ההריון. מה כדאי לאכול אחרי הלידה? אילו מזונות יסייעו לך לחזור למשקל תקין בזמן שתינוקך צומח וגדל? על כל אלו נפרט במדריך שלפניך.

 

טיפים לאכילה בריאה לאחר הלידה

ישנן כמה המלצות מובילות כשמדובר בתזונה בריאה לאחר הריונות:

טיפ 1 – אכלי מגוון:

חשוב להקפיד לאכול תזונה מאוזנת של פירות, ירקות, דגנים, מזון חלבוני בכל יום.
אם אינך בטוחה כי התזונה שלך מאוזנת ומגוונת דיה, מומלץ לנהל יומן אכילה בתחילת תהליך החזרה לשגרה שלך כדי להבין מה הרכב המזונות שאת צורכת. אפליקציות לניהול יומני אכילה יכולות לסייע לך בתהליך, וכמובן – גם יעוץ עם נטורופת או תזונאית.

 

טיפ 2 – שתי הרבה:

גופך זקוק להרבה נוזלים (בערך 6-10 כוסות ביום) במיוחד אם אתה מניקה את תינוקך. מומלץ לשתות בעיקר נוזלים טבעיים כמו מים, חליטות צמחים ומיצי פירות.

 

טיפ 3 – צרכי המון חלבון:

לאחר הלידה חשוב ביותר לאכול מזונות שיש בהם הרבה חלבון כמו דגנים, קטניות והשילוב ביניהם שמאפשר לך לקבל חלבון מלא. מזונות עשירים בחלבונים חשובים כדי לעזור לכן להתאושש מן הלידה ולשמור על גופכן חזק. אם את מתחת לגיל 18, או שהיית בעודף משקל לפני ההריון, את צריכה לאכול יותר חלבון.

 

טיפ 4 – אכלי הרבה פירות וירקות:

נסי שבכל ארוחה מחצית מהצלחת שלך תכיל פירות וירקות. לפירות וירקות יש ויטמינים ומינרלים השומרים על בריאותך. יש להם גם סיבים, המסייעים במניעת עצירות. הקפידי לשטוף פירות וירקות תחת מים קרים זורמים לפני שאת אוכלת אותם.

 

טיפ 5 – נסי לרדת במשקל בבטחה:

שוחחי עם הרופא שלך על ירידה בטוחה ומבוקרת במשקל לאחר שנולד תינוקך. ירידה מהירה מדי במשקל עלולה להשפיע על אספקת חלב האם שלך. אל תיקחי כדורי דיאטה. הם מכילים חומרים מזיקים שיכולים לעבור לתינוקך דרך חלב אם.

 

טיפ 6 – הגבילי את כמות הג'אנק פוד:

משקאות ממותקים ומוגזים, עוגיות, עוגות, צ'יפס וגלידה זה בסדר לפעמים, אבל אל תתני להם לתפוס את מקומם של מזונות בריאים!

טיפ 7 – הימנעי ממזונות מזיקים בזמן ההנקה:

 

ישנם כמה מזונות וחומרים אחרים שיכולים להזיק גם לך וגם לתינוק שלך אם את מניקה:

  • אלכוהול – יין, בירה, וויסקי, עראק, וודקה, ליקרים ושאר משקאות חריפים אחרים , כולם מועברים לתינוקך דרך חלב האם שלך ויכולים לפגוע בהתפתחות מוחו וגופו.
  • קפאין – קפאין הוא חומר ממריץ העובר דרך חלב האם לתינוק ועשוי להשפיע גם הוא על הגדילה. הקפאין נמצא בתה, קפה, שוקולד, הרבה משקאות קלים כמו קולה ותרופות ללא מרשם רופא.

הליך ההיריון והלידה מכניס את הגוף לשינויים רבים, ולכן לוקח לו גם זמן "לחזור לעצמו" לאחר הלידה. אי לכך, מומלץ שלא להתחיל בדיאטה מיד לאחר הלידה, אלא לתת לגוף את הזמן להתרגל למצב החדש ולהשלים את כל החוסרים שנגרמו לו במהלך ההיריון.

לאחר הלידה ובזמן ההנקה, מומלץ לאמץ תפריט מאוזן ובריא, המכיל את כל אבות המזון (פחמימות, שומנים, חלבונים, וכן ויטמינים ומינרלים). כמו כן, מומלץ להקפיד על שתייה מרובה של מים. ניתן להתייעץ עם דיאטן לגבי תפריט המותאם אישית אליכן ואל אורח חייכן.

לאחר הלידה ובזמן ההנקה, לא מומלץ לצרוך מזון מעובד ותעשייתי. מומלץ להימנע מצריכה של גבינות שמנות, בשר אדום, מאכלים עם שומן רווי ושומן טראנס. כמו כן, מומלץ להימנע מצריכה של משקאות המכילים קפאין, משקאות אנרגיה, אלכוהול, תה ומשקאות מוגזים.

לאחר הלידה ישנם נשים אשר סובלות ממספר תופעות לוואי, כמו עצירות, אנמיה או דלקות בדרכי השתן. ניתן לצמצם את הסיכוי לסבול מתופעות לוואי אלו על ידי אכילת מזון בריא ומאוזן, כמו גם על ידי שתייה מרובה של מים.

תוכן עניינים