השמנת יתר אצל ילדים – סוגיה הרת משקל

השמנת יתר בקרב ילדים

השמנת יתר בילדות היא מצב רפואי חמור שמשפיע על ילדים ומתבגרים. ילדים הסובלים מהשמנת יתר הם מעל המשקל הרגיל לגילם וגובהם.השמנת יתר בקרב ילדים היא מטרידה במיוחד מכיוון שהקילוגרמים הנוספים לרוב מדרדרים ילדים לבעיות בריאות שנחשבו בעבר לבעיות אופייניות למבוגרים בלבד – סוכרת, לחץ דם גבוה וכולסטרול גבוה. ילדים שמנים רבים הופכים למבוגרים הסובלים מהשמנת יתר, במיוחד אם אחד ההורים או שניהם סובלים מהשמנת יתר. השמנת יתר בילדות יכולה להביא גם להערכה עצמית נמוכה ולדיכאון. אז מה עושים? ממשיכים לקרוא.

האם הילד שלי סובל מהשמנת יתר?

לא כל הילדים הנושאים קילוגרמים מיותרים סובלים מעודף משקל או מהשמנת יתר. יש ילדים שיש להם מבנה גוף גדול מהממוצע. ילדים בדרך כלל נושאים כמויות שונות של שומן בגוף בשלבי ההתפתחות השונים. מדד מסת הגוף (BMI), המספק הנחיה של משקל ביחס לגובה, הוא המדד המקובל למשקל עודף ולהשמנת יתר. הרופא של ילדך יכול להשתמש בתרשימי צמיחה, ב – BMI ובמידת הצורך בבדיקות אחרות שיעזרו לך להבין אם משקל ילדך עלול להוות מקור לבעיות בריאותיות. אם אתה חושש שהילד שלך שוקל יותר מדי, דבר עם רופא המשפחה שלכם.

הילד אוכל רק גאנק פוד

סיבות להשמנת יתר אצל ילדים

משקל עודף בקרב ילדים הוא לעתים קרובות תוצר של אורח חיים לא מאוזן.
מעט מדי פעילות ויותר מדי קלוריות ממזון ומשקאות הן התורמות העיקריות להשמנה בתקופת הילדות. אך גם גורמים גנטיים והורמונליים עשויים למלא תפקיד. לדוגמא, מחקרים עדכניים מצאו כי שינויים בהורמוני מערכת העיכול יכולים להשפיע על האותות שמאפשרים לך לדעת שאתה מלא.

גורמים רבים – בדרך כלל מדובר בשילוב של גורמים שונים, מעלים את הסיכון של ילדכם לסבול מעודף משקל, ביניהם:

תזונה לקויה:

אכילה קבועה של מאכלים עתירי קלוריות, כמו מזון מהיר, מאפים וחטיפים ממכונות אוטומטיות, עלולה לגרום לילדכם לעלות במשקל. ממתקים וקינוחים יכולים גם לגרום לעלייה במשקל, ויותר ויותר עדויות מצביעות על משקאות ממותקים, כולל מיצי פרי, כתורמים להשמנה.

חוסר בפעילות גופנית:

ילדים שלא מתאמנים הרבה נוטים לעלות במשקל מכיוון שהם לא שורפים מספיק קלוריות. יותר מדי זמן שהוקדש לפעילויות בישיבה, כמו צפייה בטלוויזיה או משחקים בנייד או בטאבלט, תורם אף הוא לבעיה.

גורמים משפחתיים:

אם ילדכם מגיע ממשפחה של אנשים עם עודף משקל, יתכן שהוא או היא יעלו במשקל. הדבר נכון במיוחד בסביבה בה תמיד קיימים מזונות עתירי קלוריות וחוסר דרבון לפעילות גופנית.

גורמים פסיכולוגיים:

לחץ אישי, הורי ומשפחתי יכול להעלות את הסיכון של הילד להשמנה. יש ילדים שאוכלים יותר מדי על מנת להתמודד עם בעיות או להתמודד עם רגשות, כמו מתח, או כדי להילחם בשעמום. ההורים שלהם עשויים להיות בעלי נטיות דומות.

כיצד מתמודדים עם השמנת יתר בקרב ילדים?

אחת האסטרטגיות הטובות ביותר להפחתת השמנת יתר בילדות היא שיפור הרגלי האכילה והפעילות הגופנית של כל משפחתך. טיפול ומניעה של השמנת יתר בילדים מסייעים בהגנה על בריאות ילדכם כעת ובעתיד. לכן זו השקעה משתלמת במיוחד – גם בילד שלכם וגם בעצמכם.

בתור התחלה, חשוב מאוד להכיר את מספר הקלוריות היומי שהילד צריך לצרוך. מעקב אחר מספר הקלוריות מידי יום ביחד עם הילד, יאפשר לכם לשמור על תזונה בריאה ועל משקל תקין ומאוזן. יחד עם זאת, חשוב להגביל את צריכת הקלוריות הריקות שמספקות ערך תזונתי חסר.

ילד שכבר הוגדר כסובל מהשמנת יתר צריך לצרוך מידי יום מזונות שעתירים בסידן, חלבונים ובסיבים תזונתיים בהתאם לגילו. כך יתאפשר לו לאכול מזונות שיאפשרו לו להגיע לשובע תוך הקפדה על הזנת הגוף במאכלים בריאים ומחזקים שיאפשרו לו לרדת במשקל לאחר זמן מה.

ניתן להציע לילד שחווה השמנת יתר מרקים שמכילים את הקטניות הבאות: עדשים, שעועית, אפונה וכו'. פתיחת ארוחת הצהריים או ארוחת הערב עם מרק מאפשרת להגיע לשובע בשלב מוקדם. הדבר יאפשר לילד לצרוך פחות מזונות משמינים בהמשך הארוחה.

חשוב מאוד לאפשר לילדים לנשנש מידי פעם בין הארוחות, כדי שהם לא יגיעו לארוחה רעבים מידי. ההמלצה היא לנשנש פירות שעתירים בוויטמינים ומינרלים לצד אגוזים, שקדים וזרעי חמניות שעתירים בחלבון ומאפשרים להגיע לתחושה של שובע. שימו לב שמדובר בכמויות שניתנות עם הגבלה מסוימת.

תוכן עניינים