הנחיות תזונה לאחר ניתוח לקיצור קיבה

לאחר ניתוח בריאטרי, או בשמות המוכרים: ניתוח לקיצור קיבה או ניתוח שרוול,
חשוב מאוד להקפיד על יישום הנחיות תזונה לאחר ניתוח קיצור קיבה. הנחיות אלה עוצבו בקפידה על ידי רופאים, במטרה להגביל את כמות צריכת הקלוריות, תוך צריכה של ארוחות מאוזנות המסייעות במניעת חסרים תזונתיים ושמירה על רקמת שריר תקינה בגופכם.

דרך אכילה חדשה זו אולי נראית בהתחלה מלחיצה, אך עם הזמן, מרבית המטופלים שעברו ניתוחים בריאטריים מוצאים כי ההנחיות הופכות לחלק טבעי משגרת יומם. אז איך נבנה תפריט תונה לאחר קיצור קיבה?

תזונה לפי הבחנה

דיאטה לשבועיים הראשונים שלאחר הניתוח:

מיד לאחר הניתוח תתחילו בתזונה נוזלית צלולה. יתכן שתוכלו להוסיף בהדרגה נוזלים סמיכים יותר לאחר שתשתחררו מבית החולים. חשוב לדעת כי בעקבות הניתוח, גודל הקיבה נעשה קטן מאוד – עם קיבולת של פחות מ- 1/4 כוס, או בערך בגודל של ביצה. גם הפתח המאפשר לאוכל לעבור מהבטן נעשה צר מאוד. מסיבה זו, חשוב ליטול רק שתיים עד שלוש לגימות או ביסים בכל ארוחה ואז לחכות 10 דקות לפני שלוקחים יותר. זה יעזור לכם ללמוד את הגבולות והקיבולת החדשה של מערכת העיכול שלכם. ככלל, נוזלים יתרוקנו מהר יותר מהבטן מאשר מוצקים רכים.

אם אתם אוכלים יתר על המידה או אוכלים מהר מדי, אתם עלולים לחוות בחילה או כאב. עליכם להימנע מנוזלים סמיכים וקרמיים כמו שייקים, רטבים וגלידות.

בתקופה זו בפרט, חשוב לזכור לשתות כוס אחת של מים או נוזלים אחרים שאינם קלוריים בין הארוחות ולקחת תוסף מולטי ויטמין כל יום.

תזונה נכונה

 

 

כמה קלוריות עליי לצרוך לאחר ניתוח לקיצור קיבה?

בחודשיים הראשונים שלאחר הניתוח צריכה צריכת הקלוריות שלך להיות עד 1000 קלוריות ביום (עקבו אחר הנחיות הרופא שלכם בנושא זה), תוך התמקדות בצריכת נוזלים מרובה. ההמלצה לשתות לפחות 2 ליטר נוזלים ביום (8 כוסות). בהדרגה תוכלו לעמוד ביעד זה.

המנעו משתיית משקאות חריפים לאחר הניתוח, מכיון, שהאלכוהול נספג הרבה יותר מהר מאי פעם, מה שמקשה על ניבוי ההשפעה של המשקה ותנודות במצב הרוח קשים יותר לחיזוי ושליטה.

 

הנחיות תזונה כלליות לאחר הניתוח:

להלן הנחיות כלליות בנושא תזונה שיסייעו לכם להפיק תועלת מירבית מהליך קיצור הקיבה שעברתם:

  1. אכלו ארוחות מאוזנות ומגוונות במנות קטנות.
  2. הקפידו על תזונה דלה בקלוריות, שומנים וממתקים.
  3. בצעו יומן אכילה של המזון שאתה צורכים ושל צריכת הקלוריות והחלבון שלכם.
  4. אכילה לאט ולקיחת ביסים קטנים של מזון ביסודיות.
  5. הפחתה של אכילת אורז, לחם, ירקות גולמיים ופירות טריים, כמו גם בשרים שלא נלעסים בקלות, כמו סטייקים.
  6. אין להשתמש בקשיות, לשתות משקאות מוגזים או ללעוס קרח. הם יכולים להכניס אוויר למערכת העיכול שלך ולגרום לאי נוחות.

 

כידוע, לאחר ניתוח לקיצור קיבה, צריך לצרוך פחות קלוריות מאלו שצרכתם לפני הניתוח. ההמלצה היא לצרוך כ- 2,000 קלוריות מידי יום כדי שיתאפשר לכם לשמור על משקל גוף תקין שאינו חורג מהנורמה. ראוי לציין כי צריכת הקלוריות היומית עשויה להשתנות מאדם אחד לאחר בהתאם לגילו, למגדר ולרמת הפעילות הגופנית.

לא צריך להימנע לחלוטין מצריכה של שמן לאחר ניתוח לקיצור קיבה. ההמלצה היא לבחור במוצרים שדלי שומן ודלי סוכר כמו למשל שמן זית. יש שתי המלצות חשובות בנושא: 1. לצמצמם את הצריכה של שמנים מעובדים מכיוון שהם עשויים להתחמצן לאחר פתיחה של הבקבוק ו-2. להימנע מטיגון ולהעדיף אפייה.

מומלץ להימנע מצריכה של מזונות שכוללים אלכוהול, שומן רווי, קמח לבן, שומנים מוקשים למיניהם ומוצרים שיש בהם כמות גדולה של מלח וסוכר. צריכה של מזונות מסוג זה אינה מומלצת כלל וכלל עבור כל אדם באשר הוא ובמיוחד עבור אלו שעברו ניתוח לקיצור קיבה.

לאחר ניתוח לקיצור קיבה, מומלץ לצרוך מזונות שעתירים בסיבים תזונתיים ובחלבונים. שכן, אלו מאפשרים להגיע לשובע במהירות. ההמלצה היא לצרוך בין היתר אורז מלא, חומוס, עדשים, כוסמת ושילובים נוספים שמספקים גם חלבון מן הצומח.

תוכן עניינים