מתוק לו מתוק לו: איזה ממתיק בריא יותר – דבש או סילאן?

מכירים את הרגעים האלה שבא לכם משהו מתוק אבל נמנעים בגלל כמות הסוכר הלבן ,תתפלאו שהוא נמ גם בתבלינים, רטבים, ומגוון מזונות מעובדים.

אך הסוכר הוא לא הממתיק היחיד שישנו אלא ישנם אלטרנטיבות טבעיות כמו דבש וסילאן שבעזרת מודעות בריאה לקיומן ניתן לעשות בחירות בריאות יותר ומתוקות לא פחות. עם זאת חשוב לקחת בחשבון לא רק את ההשפעות החיוביות של הממתיקים הטבעיים הפופולאריים אלא גם את החסרונות.

אחד הממתיקים המוכרים הינו דבש, בצורתו הגולמית הוא ממתיק טבעי אהוב וטעים. הדבש ידוע כבר אלפי שנים בזכות היתרונות הבריאותיים הרבים שלו. דבש הוא ממתיק טבעי נהדר ותורם למניעה של מספר מחלות.

המאפיינים הנחקרים ביותר של דבש לשימוש הפוטנציאלי כתרופה אלטרנטיבית, כוללים:

  1. את פעילותו נוגדת החמצון
  2. יכולתו של הדבש לגרום לתגובות אנטי דלקתיות וחיסוניות
  3. תרומת הדבש לעיכוב התפתחות סרטן ומחלות לב וכלי דם
  4. עיכוב פתוגנים חיידקיים על ידי הפרעה לפוטנציאל השגשוג שלהם
  5. יכולתו של הדבש לשלוט בזיהום נגיפי
  6. שיפור בריאות המעיים על ידי התנהגות כחומר פרביוטי

החיסרון של הדבש מופיע כאשר אנחנו מבשלים איתו או מפסטרים אותו. מחקרים מגלים כי חימום הדבש מגביר את היווצרותן של תרכובות הנקראות הידרוקסימתיל פורפוראלדהיד (HMF) שעלולות לייצר השפעות מזיקות ולפעול כמעין סוג של רעלן, לכן הימנעו מהוספת דבש לתבשילים.

מצד שני ,סילאן הוא סירופ טבעי מתמרים שמיוצר על ידי מיצוי של תמרים בתהליך שכולל ישול, מעיכה וסחיטה עוצמתית. הסילאן משמש אנשים רבים כממתיק טבעי ותחליף לסוכר או דבש. סילאן מציע אלטרנטיבה נהדרת לסוכר והוא עשיר בסיבים מסיסים, נוגדי חמצון, מינרלים וחומרים מזינים אחרים.לנוגדי החמצון שקיימים בסילאן יש יכולת להשמיד חיידקים מסוג אי קולי וסטפילוקוקוס ארוס ולמנוע את התפתחותם בגופנו. חשוב לציין כי על פי מחקרים השוואתיים שנערכו בנושא, נראה כי אין השפעות מזיקות לסילאן שעבר חימום.

איזה ממתיק יותר בריא? דבש או סילאן?

בעוד שהדבש והסילאן דומים מאוד בהרכב הקלורי והתזונתי שלהם, לסילאן בכל זאת יש יתרון בריאותי על הדבש, בהיבט של מינון גבוה יותר של אשלגן ונוגדי חימצון. עוד יתרון שהסילאן מציע לנו הוא מתיקות יותר דומיננטית, מה שמאפשר לנו לצרוך כמויות יותר קטנות ממנו ולקבל את אותה רמה של מתיקות. למה זה חשוב? כי גם דבש וגם סילאן עשירים מאוד בסוכרים ובסופו של דבר – פחות סוכר במזון שאנו צורכים עדיף לנו מבחינה בריאותית.          וכך גם, היבט החימום שהזכרנו מקודם בטמפרטורות גבוהות אין השלכה בריאותית לסילאן לעומת הדבש.

דבש או סילאן – מזון למחשבה

כשמדובר על הבחירה בין דבש וסילאן – קשה להתעלם מן ההקשר הסביבתי.בשנים האחרונות חלה ירידה מדאיגה בכמות הדבורים בכדור הארץ, מה שאולי נראה לאנשים רבים כעניין זניח אך בפועל עלול לגרום להיעלמות של הצמחים בעולם בסופו של דבר ולהכחדת המין האנושי כתוצאה מכך. אנו זקוקים לצמחיה שמייצרת לנו אויר נקי לנשימה, טמפרטורת מאוזנת וכמובן גם מזון. אולם הירידה האינטנסיבית של דבש דבורים בימינו, גוזלת מהן את ההזנה שלהן, וכך מחלישה אותן. כתוצאה מכך הדבורים מצמצמות בהדרגה את פעילות ההאבקה של צמחים, שהיא הבסיס לשימורה של הצמחיה על הכדור שלנו ולשימור המערכת האקולוגית שחיי כולנו תלויים בה. מן הראוי לציין בהקשר זה כי בעלי חיים נוספים נפגעים מפעילויות ההדברה שכוורנים מבצעים וגם לזה תרומה בעייתית מאוד למאזן האקולוגי בכדור הארץ, וכמובן גם בפן המוסרי.

בהחלט. כדאי ואף מומלץ לערוך שילוב בין פירות לדבש או סילאן מכיוון ששילוב זה יכול להעשיר את הגוף בוויטמינים ומינרלים שחיוניים עבורו. רק כדאי לשים לב שהצריכה של הפירות עם הדבש והסילאן נעשית באופן מתון וכי הפירות הנבחרים הם בשלים ושטופים היטב.

התשובה לשאלה הזאת תלויה במגוןן גורמים כמו: מצב הבריאות האישי שלך, והצרכים התזונתיים שלך. גם דבש וגם סילאן הם ממתיקים טבעיים שניתן להשתמש בהם במתינות מסוימת כחלק מתפריט תזונה בריא. אך עם זאת, מכיוון שהדבש מכיל יותר סוכר וקלוריות מאשר סילאן, חלק מהאנשים יעדיפו להשתמש סילאן כחלופה בריאה יותר. מצד שני, הדבש הוכח כבעל תכונות נוגדות חמצון ואנטי בקטריאליות בעוד שסילאן דל יחסית בנוגדי חמצון. לשני הממתיקים יתרונות וחסרונות משלהם לכן י לקחת בחשבון את הצרכים והעדפה האישית שלך בעת הבחירה.

מומלץ לצרוך מוצרים מן הצומח שעשירים בחלבונים  יחד עם תוספת של דבש. ניתן לעשות זאת בקלות באמצעות הכנה מהירה של מוזלי שעשיר בפירות טריים, יוגורט או משקה שקדים, סילאן וכמובן – אגוזים וקטניות שמכילות כמויות גדולות מאוד של חלבון. ניתן להוסיף למוזלי שקדים, זרעי חמניות, אגוזי מלך.

בהחלט. דבש וסילאן נחשבים למאכלים בריאים ביותר, אך הם גם נחשבים לעתירי קלוריות. לכן, חשוב מאוד לצרוך אותם באופן שקול ולשים לב לצריכת הקלוריות היומית המומלצת שעומדת על כ- 2,000 קלוריות לאדם. כך שאם אתם צורכים דבש וסילאן, חשוב לשים לב שאתם עושים זאת באופן מתון.

תוכן עניינים