מהי סוכרת הריון ואיך מטפלים בה?

מזל טוב ,את בהריון וחלק מבדיקות שגרתיות עשית העמסת סוכר וגילית בעצם שאת סובלת מסוכרת הריון. אז נשאלת השאלה האם זוהי אותה סוכרת רגילה שכולנו מכירים או נעלמת לאחר הלידה?

סוכרת הריון זהו מצב בו רמות הסוכר בדם הופכות לגבוהות ונעלמות לאחר הלידה, אך המצב עלול להשפיע על בריאות תינוקך, וזה מעלה את הסיכון שלו לחלות בסכרת מסוג 2 בהמשך חייו. אז מה עושים? את יכולה לנקוט במספר צעדים להתמודדות עם סוכרת בהריון כדי שאת והעובר תמנעו מההשלכות בעתיד.

סכרת הריון – מה גורם לזה?

במהלך אכילה הלבלב שלנו משחרר אינסולין, הורמון שעוזר להעביר סוכר הנקרא גלוקוז ממחזור הדם שלנו לתאים בגופנו, שמשתמשים בו להפקת אנרגיה.

במהלך ההריון השלייה מייצרת הורמונים הגורמים להצטברות גלוקוז בדם. בדרך כלל, הלבלב יכול לשלוח מספיק אינסולין אבל אם גופך לא יכול לייצר מספיק אינסולין או מפסיק להשתמש באינסולין כמו שצריך, רמות הסוכר בדם עלולות לעלות, ואז יכול להיווצר מצב של סוכרת הריון.

סוכרת הריון

ראשית מהם תסמיני סכרת הריון

נשים הסובלות מסוכרת הריון לרוב אינן סובלות מתסמינים מקדימים ורובן מגלות שיש להן את זה במהלך בדיקת רופא שגרתית. במידה ואת סובלת מסוכרת הריון את עשויה להיות רעבה יותר מהרגיל, תחושת צמא והצורך להתפנות בתדירות גבוהה יותר.

גורמי סיכון לסוכרת הריון

  • נשים שסבלו מעודף משקל לפני כניסה להריון
  • רמות סוכר בדם שהן גבוהות ממה שהן צריכות להיות אך אינן מספיק גבוהות כדי להיות מאובחנות בתור סוכרת (זה נקרא טרום סוכרת)
  • בן משפחה חולה סוכרת
  • מלחץ דם גבוה או סיבוכים רפואיים אחרים

בדיקות ואבחון של סוכרת הריון

כדי לאבחן סוכרת היריון כחלק מבדיקות שגרתיות לתקינות ההריון עושים בדיקה הנקראת- העמסת סוכר. בבדיקה זו נותנים נוזל מתוק עתיר סוכרים כדי להעלות את רמת הסוכר בדם. כעבור שעה מבצעים בדיקת דם כדי לראות כיצד גופך התמודד עם כל הסוכר הזה. אם התוצאות מראות שסוכר הדם שלך גבוה מרמה מסוימת, בדרך כלל סביב 200 מיליגרם לדציליטר (מ"ג / ד"ל), תצטרכי לעבור בדיקת סיבולת נוספת לסוכר לאחר צום של 3 שעות.

אם את נמצאת בסיכון גבוה לסוכרת הריון אך תוצאות הבדיקה שלך תקינות, הרופא שלך עשוי לבדוק אותך שוב בהמשך ההריון שלך כדי לוודא שעדיין אין לך את זה.

ישנם 2 סוגים של סוכרת הריון. נשים עם סוכרת הריון מסוג A1 יכולות לנהל זאת באמצעות תזונה בריאה ופעילות גופנית. אלה שיש להן סוכרת הריון מסוג A2 לעומת זאת, צריכות ליטול אינסולין או תרופות אחרות.

 

טיפול בסוכרת הריון

אם יש לך סוכרת הריון, תצטרכי טיפול בהקדם האפשרי כדי לשמור על עצמך ועל עובר בריאים במהלך ההריון והלידה.
הרופא שלך עשוי לבקש ממך:

  • לבדוק את רמות הסוכר בדם שלך ארבע פעמים או יותר ביום
  • לבדוק את השתן שלך להימצאות קטונים, תרכובות אורגניות שמאותתות כי הסוכרת יצאה משליטה
  • להקפיד על תזונה בריאה
  • לשלב פעילות גופנית סדירה בשגרה שלך

כחלק משגרת הבדיקות הרופא יבצע מעקב אחר המשקל שלך והתפתחות העובר ובהתאם לכך יוחלט האם ישנו צורך במתן אינסולין או תרופה אחרת כדי לשמור על רמת הסוכר בדם שלך תחת שליטה.

 

לסיכום, חשוב מאוד לבדוק סוכרת הריון להתפתחות תקינה של הריון ולהמנע מהשלכותיו בעתיד.

סכרת הריון כשמה כן היא מופיעה בזמן ההריון. סכרת הריון משפיעה על האופן שבו הגוף משתמש בגלוקוז (סוכר). הגלוקוז הוא מקור אנרגיה חשוב לעובר הגדל, אך אם הגוף לא יוכל לייצר מספיק אינסולין בשביל לעבד את הסוכר, הסוכר יצטבר וגם ויגרום לרמת סוכר גבוהה בדם.

אבחנה של סוכרת הריון מבוצעת על ידי בדיקת סוכר שאותה מבצעת כל אישה שנמצאת בהריון. את תוצאות הבדיקה מעבירים אל הגורם הרפואי, ומידה ויותר משני ערכים בבדיקה אינם תקינים, משמעות הדבר היא שהאישה סובלת מסכרת הריון.

במקרים קלים של סכרת הריון ניתן לטפל באמצעות שינוי לאורך חיים תזונתי בריא יותר עם תזונה מאוזנת, שמירה על פעילות גופנית בהתאם ליכולת וביצוע מעקב אחר רמת הסוכר בדם באופן קבוע. במקרים יותר מחמירים של סכרת הריון עלול להיות צורך לשימוש בתרופות כמו אינסולין על מנת לאזן את רמת הסוכר בגם או אפילו שימוש בכדורים במקרים מחמירים יותר.

אם היא אינה מטופלת, סכרת הריון עלולה להגביר את הסיכון לסיבוכים גם לאם וגם לעובר. רמה גבוהה של סוכר בדם עלולה להוביל לעלייה גדולה מהרגיל במשקל העובר, מה שעלול להגביר את הסיכון לפציעות לידה או לידה בניתוח קיסרי. עבור האם, סכרת הריון עלולה להגדיל את הסיכון לרעלת הריון, לכן חשוב לבצע מעקב סוכר במהלך ההריון ולבצע ניהול סיכונים עם הרופאץ

תוכן עניינים