דיאטה קטוגנית – כל מה שרצית לדעת על השיטה והתועלות שלה

דיאטה קטוגנית

תזונה קטוגנית היא דיאטה דלת פחמימות (כמו דיאטת אטקינס). הרעיון הוא לקבל יותר קלוריות מחלבון ומשומן ופחות מפחמימות. בדיאטת קטו (קיצור למונח "קטוגני") נוהגים לצמצם בצריכה של פחמימות ריקות כמו סוכר, מאפים ולחם לבן ומשקאות ממותקים. התזונה הקטוגנית יכולה להגביר את הרגישות לאינסולין ולגרום לאובדן שומן, ולהוביל ליתרונות בריאותיים משמעותיים עבור אנשים עם סוכרת סוג 2 או  טרום סוכרת.

דיאטה קטוגנית

תזונה קטוגנית – מה הסוד?

כשאוכלים פחות מ – 50 גרם פחמימות ביום, בסופו של דבר לגופך נגמר הדלק הזמין (סוכר בדם) שהוא יכול להשתמש בו במהירות. בדרך כלל זה לוקח 3 עד 4 ימים. ואז מתחילים לפרק חלבון ושומן כמקורות לאנרגיה, מה שיכול לגרום לך לרדת במשקל. מצב זה נקרא קטוזיס. חשוב לציין כי התזונה הקטוגנית הינה תזונה לטווח קצר בלבד המתמקדת בירידה במשקל ולא במרדף אחר היתרונות הבריאותיים.

דיאטה קטוגנית

למי דיאטה קטוגנית מתאימה?

אנשים משתמשים בתזונה קטוגנית לרוב כדי לרדת במשקל, אך זה יכול לעזור גם בניהול מצבים רפואיים מסוימים, כמו אפילפסיה. זה עשוי לעזור גם לאנשים הסובלים ממחלות לב, מחלות מוח מסוימות ואפילו אקנה, אך נדרש מחקר מעמיק יותר בתחומים אלה. במידה ותזונה קטוגנית היא נושא שמעניין אותך לבדוק, מומלץ לשוחח תחילה עם הרופא שלך כדי לגלות אם בטוח שתנסה דיאטה קטוגנית, במיוחד אם יש לך סוכרת מסוג 1.

כיצד דיאטה קטוגנית תורמת לירידה במשקל?

תזונה קטוגנית עשויה לעזור לך לרדת יותר במשקל בשלושת עד 6 החודשים הראשונים בהשוואה לכמה סוגי דיאטות אחרים. זה יכול להיות מכיוון שנדרשות יותר קלוריות כדי להמיר שומן לאנרגיה זמינה לגוף מאשר כדי להמיר פחמימות לאנרגיה. יתכן גם שתזונה עשירה בשומן ועתירה בבחלבון מספקת אותך יותר, כך שאתה אוכל פחות, אך זה עדיין לא הוכח.

דיאטה קטוגנית

מה בין דיאטה קטוגנית ובין סרטן וסוכרת?

אינסולין הוא הורמון המאפשר לגופך להשתמש או לאחסן סוכר כדלק. תזונה קטוגנית גורמת לך לשרוף את הדלק הזה במהירות, כך שאתה לא צריך לאחסן אותו. המשמעות היא שגופך זקוק לייצור של פחות אינסולין. רמות נמוכות יותר של אינסולין במערכת עשויות לעזור לך להגן על גופך מפני סוגים מסוימים של סרטן או אפילו להאט את צמיחתם של תאי סרטן. עם זאת יש צורך במחקר נוסף כדי להוכיח זאת מעבר לכל ספק. החדשות הטובות בהקשר לסוכרת הוא שנראה כי תזונה דלת פחמימות עוזרת לשמור על רמת סוכר נמוכה ויציבה יותר בדם בהשוואה לדיאטות אחרות. אך כאשר גופך שורף קלוריות משומן, הוא מייצר תרכובות הנקראות קטונים. אם יש לך סוכרת, במיוחד סוג 1, יותר מדי קטונים בדם שלך יכולים לגרום לך להיות חולה. לכן חשוב מאוד לעבוד עם הרופא שלך על כל שינוי בתזונה שלך.

דיאטה קטוגנית היא סוג של דיאטה המבוססת על צריכת כמויות גדולות של שומן, של חלבון ושל ירקות, ומיעוט בצריכת פחמימות. דרך דיאטה קטגונית, הגוף בעצם עובר לנצל שומנים כמקור אנרגיה, במקום לנצל פחמימות כפי שהגוף עושה במצב רגיל.

בדיאטה קטוגנית מרבים לאכול מאכלים העשירים בחלבון (כמו בשר, ביצים ודגים), מאכלים העשירים בשומן (כמו טחינה, חמאה, אבוקדו, אגוזים, זיתים ושמן זית), וכן לאכול ירקות. עם זאת, בדיאטה זו נמנעים כמעט לחלוטין מפחמימות (כמו לחם, פסטה, תפוחי אדמה, ממתקים ופירות).

לא. דיאטה קטוגנית נחשבת לדיאטה שקשה למדי להתמיד בה לאורך זמן, שכן הגוף שלנו זקוק גם לפחמימות על מנת לתפקד. ללא צריכת פחמימות, ייתכן כי דיאטה קטוגנית תגרום לחולשה ועייפות, כך שהיא לא מתאימה למי שלא מורגל באי צריכת פחמימות.

לדיאטה קטוגנית יש יתרונות וחסרונות, שכל אדם נדרש לשקול על מנת להחליט האם סוג זה של דיאטה היא מומלצת עבורו. על מנת לקבל החלטה מושכלת, מומלץ להתייעץ בעניין זה עם איש מקצוע מוסמך, שיוכל להציג בפניכם את כל היתרונות והחסרונות ל כל דיאטה, ולהמליץ לכם על סוג הדיאטה המומלצת עבורכם.

תוכן עניינים