הנחיות תזונה להתמודדות עם השמנה: מה עובד ומה לא?

התזונה ידועה מזה שנים רבות בתור גורם התחלואה המשמעותי ביותר בהקשר של מחלת הסרטן, מאחר וכולנו חשופים לאורך כל חיינו למזון שבו חומרים קרצינוגניים (מסרטנים). ישנם גורמים ספציפיים שקיים קונצנזוס רחב בנוגע לפוטנציאל ההשפעה ההרסנית שלהם על גוף האדם ויצירת תאים סרטניים. למשל, קיים קשר בין השמנת יתר לתחלואה מוגברת בסרטן המעי הגס, סרטן השד, סרטן צוואר הרחם, סרטן בכליות, גידולים סרטניים בשלפוחית השתן וכן סרטן השחלות.

הדרך להתמודדות עם השמנת יתר כולל שילוב של שינויים באורח החיים, שינויים תזונתיים ופעילות גופנית מוגברת לאורך זמן. אז מה הם הנחיות תזונה להתמודדות עם השמנה,? על כך נרחיב במאמר הבא.

הנחיות תזונה לאחר קיצור קיבה

מה חשוב לדעת לפני שעושים שינוי תזונתי למטרת ירידה במשקל?

כחלק מהתמודדות עם השמנת יתר מומלץ לאמץ מעבר לאורח חיים בריא יותר לוקח זמן, מאמץ ומחויבות. יתכן שלא תראו תוצאות מיד. סביר להניח שתעברו גם תקופות בהם אינכם יורדים במשקל למרות ההתמדה והעקביות.

לכן, לפני הכל חשובה ההכנה הנפשית להתחלת התהליך. הימנעות מהפעלת לחץ על עצמך עם ציפיות בלתי סבירות. וקביעת יעדים להשגת המטרה.

סביר להניח שתחוו כמה נסיגות במסע הירידה במשקל שלכם. זה בסדר. המפתח הוא לדבוק בתוכנית ההרזיה לאורך זמן ולזכור כי שינויים באורח החיים לא יתרחשו בין לילה. זהו תהליך שלוקח זמן.

הנחיות תזונה להתמודדות עם השמנה – אילו דיאטות באמת עובדות?

יש טונות של תכניות דיאטה המרחפות ברחבי האינטרנט עם הבטחות רבות של ירידה מהירה במשקל. מתוכניות הדיאטה הללו, אלו העובדות בצורה הטובה ביותר הן התוכניות המפחיתות את מספר הקלוריות שצורכים באופן שנוח להתמיד בו לאורך זמן. גישת הדיאטה הפשוטה ביותר היא להגדיל את צריכת הירקות, הפירות, הדגנים המלאים והחלבונים הרזים, תוך הימנעות מחטיפים, ממתקים ומאוכל מעובד.

תוכניות דיאטה, כמו אלה המפורטות להלן, יכולות להיות יעילות במידה והן מיושמות נכון.
אך יתכן שתצטרך לבצע ניסוי וטעייה לפני שתמצא את הדיאטה שמתאימה לך. בקש מהרופא שלך הפניה לדיאטנית לקבלת עזרה.

סוגי דיאטות שהוכחו כיעילות

להלן שלושה סוגי הדיאטות שעזרו להרבה אנשים להפחית ממשקלם בצורה מבוקרת ומאוזנת ותסייע לכם בהתמודדות עם השמנת יתר:

ספירת קלוריות –

כדי לרדת במשקל אתה צריך לאכול פחות קלוריות ממה שאתה שורף.
אין חוכמות. לכן, השיטה הפשוטה ביותר לירידה במשקל היא לספור את מספר הקלוריות שאתם אוכלים. השלב הראשון הוא לגלות כמה קלוריות אתה צריך לאכול בכל יום כדי לרדת במשקל. ישנם מחשבונים זמינים באינטרנט, שיעזרו לכם להבין זאת. ברובם יש להזין את הגובה, המשקל, המין ורמת הפעילות הנוכחיים שלך כדי לקבוע את צריכת הקלוריות שלך.
השלב הבא הוא לעקוב אחר מספר הקלוריות במזונות שאתם אוכלים בכל יום. זה דורש מעט מאמץ, אך ישנם אפליקציות ואתרים רבים העומדים לרשותך כדי לפשט את התהליך.

דיאטה דלת פחמימות –

דיאטה דלת פחמימות, כמו דיאטת אטקינס (דיאטת הלחם) או תזונה קטוגנית ("קטו") כוללות הפחתת מספר הפחמימות שאוכלים בכל יום תוך הגדלת כמות החלבון. תזונה זו מגבילה לעיתים קרובות את הפחמימות ל 20-50 גרם ביום.
כשאתם אוכלים מעט פחמימות, גופכם מתחיל לשנות שומן לתרכובות המכונות קטונים.
גופך עובר להשתמש בקטונים כמקור האנרגיה העיקרי שלו. דיאטה דלת פחמימות מעודדת אתכם לאכול הרבה חלבון, אשר הוכח כי שורף יותר קלוריות במהלך העיכול מאשר פחמימות או שומן ועוזר לשמור עליכם שבעים יותר.

דיאטת פחימימות

תזונה נקיה מן הצומח –

תזונה טבעונית או צמחית בתצורתה הבריאה, שמה דגש על אכילת מזון מלא, כמו פירות, ירקות ודגנים מלאים, תוך הימנעות ממזון מן החי כמו בשר, חלב, ביצים, דבש וכן מזונות מעובדים. במחקרים בהשתתפות נבדקים שסבלו מעודף משקל או השמנת יתר, אלו שאכלו תזונה טבעונית ראו שיפורים משמעותיים במשקל הגוף, אחוזי השומן וסימני העמידות לאינסולין. תזונה מהצומח עשויה לסייע גם בהפחתת הסיכון שלך למחלות לב ובעיות בריאות אחרות.

הנחיות תזונה לאחר קיצור קיבה

כל אדם צריך לצרוך כמות קלוריות שונה. ההמלצה הכללית היא לצרוך כ- 2,000 קלוריות סך הכל ביום. כדי לבדוק את הצריכה המדויקת, צריך להכיר את מדד ה- BMR שמאפשר לכל אחד ואחת לבדוק את הצריכה המתאימה בהתאם לפרמטרים הבאים: גובה, משקל, גיל.

נשים שרוצות לדעת מהי הצריכה היומית המתאימה להן צריכות להוסיף את הנתונים שלהן אל תוך הנוסחה הבאה וכך יתגלה להן כמה קלוריות הן צריכות לצרוך ביום: הגיל של האישה כפול 4.8 פחות המשקל כפול 9.6 ועוד הגובה של האישה כפול 1.8 + 665. התוצאה של נוסחה זו היא צריכת הקלוריות המומלצת.

גברים שרוצים לדעת כמה קלוריות הם צריכים לצרוך מידי יום, צריכים להוסיף את הנתונים האישיים שלהם לנוסחה הבאה: הגיל של הגבר כפול 6.8 פחות המשקל כפול 13.7 ועוד הגובה כפול 5 + 66. בסופו של דבר,  התוצאה תהיה צריכת הקלוריות היומית המומלצת לגבר.

כחלק משגרה של צריכת קלוריות בהתאם לנוסחה, צריך גם לצרוך מזונות שכוללים וויטמינים ומינרלים. ההמלצה היא לשלב בתפריט הרבה ירקות, פירות, אגוזים ושקדים. בנוסף לכך, מומלץ להימנע מצריכה של מזונות שעתירים בקמח לבן, בסוכר לבן ובחומרים משמרים.

תוכן עניינים