מה עושים כשהילד מוכן לאכול רק ג'אנק פוד?

"הצילו, הילד שלי לא אוכל שום דבר חוץ מג'אנק פוד!" כשאתה רואה כיצד ילדך צורך באופן שיטתי רק צ'יפס ושניצלים, או ממתקים וחטיפים, קשה שלא לדאוג.מה שעובר לך בראש זה איך לגרום לילד לאכול בריא, וכמה היינו שמחים אם היינו מצליחים לשכנע אותם לשקול לאכול מדי פעם פרי, ירק, או אולי אפילו חלבון בריא. בדיוק למטרה הזו הרכבנו עבורכם את המדריך הבא – עם כמה טריקים בדוקים שיעזרו לכם לשנות (ולו במעט) את דפוסי התזונה הלקויים של הילדים, תוך שמירה על שפיותכם. המשיכו לקרוא!

מדוע ילדכם לא מוכן לגעת בשום דבר מלבד שניצלים וצ'יפס?

בואו נקרא לילד בשמו: יש לכם בבית אכלן בררן. הכל בסדר, זו לא בושה.
יכול להיות אפילו שכשהייתם בגילו, גם אתם עשיתם לאימוש ואבוש קצת בעיות עם האוכל.
שמעו, אם להיות כנים – יש מצב אפילו שגם היום, אתם עדיין לא מהווים דוגמה ומופת לאכילה בריאה ומאוזנת. אף אחד לא שופט אתכם, אבל חשוב לשים את זה רגע על השולחן.
שכן הסיבה הברורה ביותר להיווצרות הרגלי אכילה לא תקינים בקרב ילדים, היא זו שנמצאת לנו ממש מתחת לאף – באזור הפה, אם חייבים לדייק.

רוב המבוגרים בחברה המערבית אוכלים המון ג'אנק פוד… זה טעים, זמין ונוח, נכון? ובכן, למעשה יש בזה קצת יותר מזה. חלק מהילדים מפתחים העדפה למזון מהיר מגיל צעיר מאוד מכיוון שאכילת אוכל בסיסי כמו פירות וכריכים הייתה מאתגרת מדי בשבילם בתחילת הדרך. במקרה זה יתכן מאוד שילד סבל מקושי בסיסי באכילה, דבר שכיח מאוד.

לעומת זאת, קל יותר לאכול מזונות מהירי הכנה כמו צ'יפס ושניצלים מכיוון שיש להם טעם שילדים מגיבים אליו, ורוב הג'אנק פוד מבוסס על פחמימות. ילדים ממש מחווטים לאכול פחמימות. ברצינות, הם מחפשים מזון מתוק ומזונות עתירי פחמימות מנקודת מבט ביולוגית מכיוון שהוא נותן להם אנרגיה, והצורך באנרגיה זמינה הוא יצר השרדותי בסיסי.

כמו כן, שניצלים וצ'יפס כמו סוגי מזון רבים בקטגוריית המאכלים הפחות מזינים, הם פריכים, וזה מרקם שאכלנים בררנים רבים מעדיפים. תאמינו או לא, אך במקרים רבים הציפוי הפריך של השניצל או הצ'יפס למעשה מקל על הילדים להתמודד עם פעולת הלעיסה, בהשוואה למזונות רכים כמו תפוח אדמה אפוי. תפוח האדמה האפוי והבריא יותר מרגיש להם מוזר לפעמים או שהם מאבדים את עקבותיו בפה בזמן שהם מנסים ללעוס אותו. לעתים מדובר אף בבעיה שקשורה בויסות חושי.

אז איך לגרום לילד לאכול בריא?

כיצד ניתן להרחיב את רפרטואר המזונות שהילד מוכן לאכול? ניתן לשפר את המגוון בעזרת כמה מן האסטרטגיות שלפניכם:

מה עושים שהילד אוכל רק גאנק פוד

החזיקו מזונות בריאים בבית:

נכון, זה אולי נראה כמו בזבוז לקנות אותם כרגע, אבל חשוב שילדינו יראו אותנו קונים אוכל טרי בחנות ופורקים אותם למקרר שלנו. למעשה אלה פעילויות נהדרות עבור ילדיכם לעזור בהן. כשאתם במכולת או בסופר, בקשו מהם לקחת עגבניות או להרים את הבננות ולהעמיס אותן לעגלה. תנו להם לעזור לכם לפרוק את השקיות כשאתם חוזר הביתה ולהראות להם לאן המזונות האלה הולכים. רק וודאו שאתה לא מחליקים שום תגובה לשם כמו, "אתה מתכוון לנסות את הבננות האלה היום? אמא קונה אותן בשבילך!"  זה יביא לפעילות אור שלילי וימנע מילדכם לתת לסיפור צ'אנס.

ספקו דוגמא אישית להרגלי אכילה בריאים:

הקפידו לאכול את אלטרנטיבות המזון הבריאות יותר שרכשתם לצד ילדכם, אפילו אם הם לא צורכים מהם בעצמם בשלב זה. שוב, תרצו להימנע מתגובות כמו "תראה איך אמא נהנית מהתפוח, זה נורא טעים ויעזור לך להיות חזק. רוצה ביס?" אתם אולי חושבים שזה נורא מתוחכם, אבל לתגובות כמו אלה תהיה השפעה זהה על הילד, הם קולטים הכל. פשוט תנו לילד להיות עדים לסיטואציה שבה אתם אוכלים את האוכל המזין ולכל היותר, ללא לחץ, תוכלו לדבר על האוכל בצורה ניטרלית. משהו כמו, "הבננה הזו מתוקה. אתה יודע שלפעמים אנשים מכניסים לעוגות ועוגיות בננה בגלל הטעם והמתיקות שלה? זה גם מאוד רך וקל ללעיסה".

תזונה נכונה אצל ילדים

 קנו פחות זבל:

אם ילדכם מתקדם באכילת מזונות בריאים, נסו לקצץ בכמות הג’אנק פוד שאתם קונים,
אבל בהדרגה ובזהירות רבה. חשוב מאוד שבכל הארוחות שיוגשו יהיה לפחות מזון אחד שאתם יודעים בוודאות שהם יאכלו. טריק נוסף הוא לקנות אלטרנטיבה בריאה יותר לשניצלים והצ'יפס, ישנם כיום הרבה מותגים שמשכפלים את המוצרים הפופולריים ביותר, אך ללא צבעי מאכל וחומרים משמרים. חפשו את אלה על ידי קריאת התוית על האריזות. במקביל תוכלו להכין גרסאות בריאות (או מזיקות פחות) משלכם לג'אנק פוד ולשלב את הילד בחוויית הבישול הביתי.

ילד גאנק פוד

כהורים, אנחנו יכולים לעודד את ילדינו לאכול מזונות בריאים יותר על ידי מתן דוגמא אישית והפיכת המזון הבריא לנגיש עבור הילדים. זה יכול לבוא לידי ביטוי בהצעת מגוון פירות, ירקות, חלבונים רזים ודגנים מלאים כאפשרות של חטיף או ארוחה, ובנוסף להוריד את כמות הג'אנק פוד בבית. בנוסף ניתן לשתף את הילדים בתכנון הארוחות ועידוד בקניית הצרכים והכנת המזון, זה יכול לעזור לטפח מערכת יחסים חיובית עם מזונות בריאים.

אכילת תזונה עשירה בג'אנק פוד עלולה לגרום למספר השפעות בריאותיות שליליות בינהן: עלייה במשקל, עששת, לחץ דם גבוה, עלייה בסיכון למחלות לב ועוד. בנוסף, צריכה מופרזת של מזון מעובד עלולה לגרום למחסור ברכיבים תזונתיים ובריאות כללית לקויה.

בהחלט, ניתן לעשות זאת באמצעות הגשה של ירקות חתוכים. הירקות הם מקור טוב לוויטמינים ומינרליים. ההמלצה היא להוסיף בכל ארוחה של שניצל וצ'יפס ירקות מגוונים בצבעים שונים. אפשר להוסיף לצלחת ברוקולי מבושל, שעועית ירוקה וכו'.

כידוע, מנת שניצל וצ'יפס אינה מכילה הרבה חלבון שמכיל יתרונות בריאותיים רבים. לכן, חשוב להוסיף לארוחה אגוזים וקטניות שנחשבים למקורות זמינים וטובים של חלבון. ניתן להוסיף אותם על גבי סלט או כנשנוש בסיום הארוחה. ההמלצה היא להוסיף בכל פעם משהו אחר מבין הרשימה הבאה: אגוזי מלך, שקדים, אפונה, שעועית, זרעי חמניות ועוד.

תוכן עניינים