מה זה דימוי גוף וכיצד ניתן לשפר אותו?

לאורך ההיסטוריה בני האדם הקדישו חשיבות ליופי של גוף האדם. חברה, מדיה ותרבות פופולרית מעצבים לעיתים קרובות את האופן בו אדם רואה את גופו שלו, אך הסטנדרטים הפופולריים לא תמיד מועילים.

הפגזה מתמדת של תמונות משופצות של דוגמניות ושחקנים בתקשורת, עלולה לגרום לאנשים להרגיש לא בנוח עם גופם, וזה יכול להוביל למצוקה, מחלות והתנהגות לא בריאה. זה יכול להשפיע על האופן בו אנו מתקשרים עם אחרים ועל האופן בו אנו מרגישים לגבי היבטים רבים בחיינו.

המונח דימוי גוף למעשה מתייחס לאופן בו אדם רואה את גופו, ובמיוחד עד כמה הוא מרגיש מושך. גברים ונשים רבים מודאגים מדימוי גופם. דימוי גוף הוא לא רק מה שאנחנו רואים במראה. זה כרוך בזיכרונות, בהנחות ובהכללות, על פי האיגוד הלאומי להפרעות אכילה (NEDA).

דימוי גוף

מה המשמעות של דימוי גוף?

דימוי גוף מתייחס לגישותיו הרגשיות של האדם, לאמונותיו ולתפיסותיו לגבי גופו.

דימוי גוף נוגע לאמונותיו של אדם לגבי המראה שלו, איך אנשים מרגישים עם גופם, איך הם חשים ושולטים בגופם תוך כדי תנועה, איך הם מרגישים עם גובהם, משקלם וצורת גופם, וכדומה.

דימוי גוף יכול להיות חיובי או שלילי. דימוי גוף שלילי נקשר לעיתים קרובות להפרעות כמו הפרעת דימוי גוף דיסמורפית, הפרעת זהות שלמות הגוף והפרעות אכילה.
להבדיל, אדם עם דימוי גוף חיובי מרגיש בנוח עם עצמו ומאושר בגופו.

מהי דימוי גוף שלילי?

דימוי גוף שלילי יכול להיווצר כאשר אדם מרגיש שהמראה שלו לא משתווה למה שהחברה, המשפחה, החברים והתקשורת מצפים לו. אנשים עם דימוי גוף שלילי עשויים להשוות את עצמם לעיתים קרובות לאחרים, והם עשויים להרגיש לא מסופקים ולא מתאימים לדרישות החברה כשהם עושים זאת. הם עשויים לחוש בושה, מובכים וחסרי ביטחון. לעתים קרובות הם מרגישים לא בנוח ומתביישים בגופם. לאדם לעתים קרובות יש השקפה לא מציאותית של עצמו. אנשים אלו עשויים להסתכל במראה ולראות חלקים מגופם בצורה מעוותת ולא מציאותית. במקרים כאלה גם אישה עם מדד מסת גוף רגיל (BMI) למשל, עשויה להצטייר בעיני עצמה כשמנה.

דימוייי גוף

מהו דימוי גוף חיובי?

מחקרים מראים כי היחס שלנו לדימוי הגוף שלנו נשאר יציב לאורך רוב אורך החיים.

לאדם עם דימוי גוף חיובי יש תפיסה אמיתית וברורה של צורת הגוף והמראה שלו שאנשים אחרים היו מסכימים איתה. האדם בעל דימוי הגוף החיובי, שמח על המראה שלו, מקבל ומרגיש טוב עם גופו ומראהו, גם אם זה לא תואם את מה שהתקשורת, המשפחה או החברים משדרים שהוא רצוי.

אנשים אלו מודעים לכך שהמראה שלהם אינו האישיות שלהם. הם גאים באיך שהם נראים ומרגישים בטוחים בגופם. חלק מהאתגר שבהשגת דימוי גוף חיובי היא היכולת להפריד את האופן בו אנו מעריכים את עצמנו מאיך שאנחנו נראים. אנשים שמבינים כי ערך עצמי אינו קשור למראה נוטים להרגיש טוב עם עצמם בלי קשר לאיך שהם נראים. אורח חיים בריא, עם תזונה מאוזנת ופעילות גופנית, יכול לתרום לדימוי גוף חיובי.

באופן פשטני למדי, דימוי גוף חיובי מתרחש כאשר אדם חי בשלום עם הגוף שלו, ואילו דימוי גוף שלילי משמעו שאדם מעוניין לשנות את המראה החיצוני שלו על מנת לחיות בשלום עם הגוף שלו. אך חשוב לזכור שלא כל בעיה שיש לנו עם גופנו משמעה דימוי גוף שלילי.

דימוי גוף שלילי זהו אחד האלמנטים שקשורים בפיתוח הפרעות אכילה. כאשר אדם לא מרוצה מהגוף שלו ומעוניין לשנות אותו, הדרך לעשות זאת במרבית המקרים היא לפתוח בדיאטה. במידה והדיאטה לא מסייעת להורדה במשקל באופן משמעותי, עלולה להתפתח הפרעת אכילה ולגרום להרעבה עצמית.

בין הסממנים המוכרים ביותר לדימוי גוף שלילי היא התעסקות בלתי פוסקת במראה החיצוני שלכם, בחינת הבבואה שלכם במראה לעיתים קרובות מאוד, מחשבות בלתי פוסקות על שינוי צורת הגוף והמראה החיצוני שלכם ומחשבות שליליות לגבי הגוף שלכם.

קודם כל, חשוב להבין שמעטים הם האנשים שמאוד מרוצים מהמראה החיצוני שלהם ומעולם לא חשבו לשנות דבר במראה שלהם. ההבנה שאתם לא לבד, ושאנשים רבים נמצאים במצב שלכם, יכולה לסייע לכם להבין שאף אחד לא מושלם ושהדשא של השכן לא ירוק יותר – כל אדם מתמודד עם בעיות כלשהן, בין אם הן בדימוי עצמי נמוך ובין אם בעיות אחרות.

תוכן עניינים