אחת ולתמיד: מה יותר בריא – יין אדום או יין לבן?

לא פעם נשאלת השאלה "מה עדיף – יין אדום או יין לבן?", התשובה בדרך כלל עניין של טעם אבל לא רק .

אז נכון לא רק עניין הטעם משפיע על ההחלטה מה לשתות. יתרה מכך, מה היא הבחירה הבריאה יותר בין שתי האפשרויות הללו.
יין אדום מוכר כבריא ללב ומפחית סיכון למחלות לב ומאריך תוחלת חיים. אך האם ליין לבן יש אותם יתרונות?.

אז מהו יין?

יין הוא משקה אלכוהולי אשר עשוי ממיץ ענבים מותסס. תהליך הכנת היין מתחיל בקטיף הענבים, מעיכתם והנחתם בדליים או בורות לטובת תסיסה. מהלך התסיסה של היין הופך את הסוכרים הטבעיים במיץ הענבים לאלכוהול. תסיסה יכולה להתרחש באופן טבעי, אך לעיתים ייננים מוסיפים שמרים שיעזרו לשלוט בתהליך. לאחר מכן, את הענבים הכתושים מעבירים דרך מכבש, המסיר את הקליפות של הענבים ומשקעים אחרים. הבחירה האם צעד זה יעשה לפני ההתססה או אחריה, יחד עם צבע הענבים, קובע אם היין יהפוך לאדום או לבן. לאחר שלב זה, היין מיושן בחביות נירוסטה או אלון עד שהוא מוכן לשלב הביקבוק.

מה ההבדל בין יין אדום לבן?

ההבדל העיקרי בין יין לבן ואדום קשור בצבע הענבים בהם נעשה שימוש. זה קשור גם אם מיץ הענבים מותסס עם או בלי קליפת הענבים.

להכנת יין לבן מעבדים את הענבים ומסירים את הקליפות, הזרעים והגבעולים לפני התסיסה.

עם זאת, להכנת יין אדום, הענבים האדומים הכתושים מועברים ישירות למיכל התסיסה והם תוססים עם הקליפות, הזרעים והגבעולים שלהם. למעשה קליפת הענבים מעניקה ליין את הפיגמנט שלו, כמו גם רבות מהתועלות הבריאותיות הייחודיות הנמצאות ביין אדום.

יין אדום עשיר במיוחד בתרכובות צמחיות הקיימות בקליפות הענבים, כמו טאנינים ורזברטרול המספקות מגוון יתרונות בריאותיים. בינהם הכי ידוע ומוכר יין אדום עשוי לעזור להפחית את הסיכון למחלות לב: מחקרים מצאו כי שתיית יין אדום עשויה להשפיע לטובה על מערכת הלב וכלי הדם. מכיוון שיין מכיל תרכובות שיש להן השפעות נוגדות חמצון והן אנטי דלקתיות. אשר אלה עוזרים להפחית את הסיכון למחלות לב. בנוסף לכך, יין אדום מקל על כאבי מפרקים: הרזרבטרול שמצוי בו למעשה מונע פגיעה בסחוס ובנוסף נראה כי רזברטרול מונע היווצרות של חלקיקי חלבון הנקראים בטא עמילואידים. תאי עמילואידים אלה ממלאים תפקיד מפתח  ביצירת התאים במוח שהם סימן ההיכר של מחלת האלצהיימר. ולכן, יין אדום עשוי להאט את התדרדרות המוח. הטענה שיין אדום בריא התחזקה במחקר אשר התבקשו קבוצת מבוגרים לשתות בין 1-2 כוסות יין אדום מדי יום במשך ארבעה שבועות, ובבדיקות דם ראו עלייה של כ – 16% ברמות הכולסטרול ה"טוב" (HDL) , בהשוואה לאלה שפשוט שתו מים, או מים ותמצית ענבים.

לסיכום, יין לבן גם מכיל מהתרכובות הבריאות המוזכרות לעיל, אך בדרך כלל בכמויות נמוכות בהרבה ולכן ההמלצה היא שיין אדום בריא יותר. עם זאת, חשוב לדעת כי לשתיית אלכוהול מכל סוג יכולות להיות השלכות בריאותיות שליליות, במיוחד אם שותים יותר מדי. אם אתה נהנה מאוד לשתות יין, הרי שיין אדום הוא הבחירה הטובה יותר, אך הגבלת צריכת האלכוהול שלך (או הימנעות ממנו לחלוטין) היא תמיד הבחירה הבטוחה ביותר.

נהוג לצרוך חטיפים קלים. אך ההמלצה היא לצרוך בעת שתיית כוס יין אדום אגוזים וקטניות שידועים ביתרונות הבריאותיים הרבים שלהם. ההמלצה היא לצרוך את אחד או יותר מהמאכלים הבאים: עדשים, אגוזי מלך, זרעי חמניות, שקדים, אפונה וכו'

בעת שתיית כוס יין לבן בארוחה, ניתן לצרוך מוצרי חלב שעתירים בסידן ונחשבים כמקור לשומן טוב. מי שנמנע מצריכה של מוצרי חלב יכול לצורך מוצרים טבעוניים שעשויים מן הצומח ועתירים גם כן בסידן ובוויטמין D כמו למשל מוצרים על בסיס סויה או שקדים.

יין אדום הוא בדרך כלל נועז יותר עם פרופיל טעמים עשיר ופירותי יותר. יין לבן נוטה להיות קליל יותר ומרענן עם טעמים הנעים בין הדרים לתווים פרחוניים. הבחירה בין יין אדום ליין לבן מסתכמת בהעדפה אישית וכן בסוג האוכל המוגש.

היתרונות הבריאותיים של היין תלויים בין היתר בכמות שאנו צורכים. אבל באופן כללי, צריכה מתונה של יין אדום נקשרה לסיכון נמוך יותר למחלות לב וסוגים מסוימים של סרטן בשל הרמות הגבוהות של נוגדי חמצון. יין לבן מכיל פחות נוגדי חמצון אך עדיין מציע כמה יתרונות בריאותיים כמו הפחתחת הסיכון לשבץ מוחי.

תוכן עניינים