תזונה למניעה וטיפול באלרגיות

בעידן של היום ובמשך השנים אנו רואים כי תזונה ואורח חיים קשורים ל 80% מהמחלות שלנו , ולכן תזונה עשויה לעזור במניעה וטיפול באלרגיות.
האופן בו אנחנו נושמים, הקצב המטבולי בגופנו, צורת אכילה, תנאי מחייה מהווים חלק חשוב במצב הבריאותי שלנו. כלומר, שיפור הגישה התזונתית שלנו זהו מקום חשוב להתחיל בו כשאנו מעוניינים לשפר את מצב הבריאות שלנו. בעידן של היום והשפע של מזון תעשייתי ומעובד מדי, הנאכל בדרך כלל בכמויות עודפות ונצרך מהר מדי, מהווים את מקורן של מרבית בעיות הבריאות. אך מנגד, גם אם הגישה התזונתית שלכם תומכת במזון חי ובריא, אורח חיים של לחץ או צריכה עודפת של מזון מסוג מסוים יכולים לגרום למחלות הקשורות לתזונה. ההשלכות של מצבים כאלו הן לעתים קרובות אלרגיות למזון או אי סבילות לסוגי מזונות מסוימים. יש הרבה בלבול ואי הבנה בנושאים אלו אך המאמר שלפניכם בא לשפוך מעט אור בנושא הנחיות תזונה למצבי אלרגיה ורגישות למזון.

מהי בכלל אלרגיה למזון ומדוע היא מופיעה?

אלרגיה מתרחשת כשהגוף מגיב לחומר מסוים כאילו היה פולש זר, כמו חיידק או נגיף. חומר שמייצר תגובה חיסונית נקרא בשפה מקצועית אלרגן. אולם כאשר החומר הוא מזון או משקה רגיל, זהו מקרה של אזעקת שווא.      אלרגיה למזון מתרחשת כאשר מערכת החיסון מגיבה למזון על ידי יצירת נוגדנים בגופנו. כאשר אוכלים את אותו אוכל שוב, נוגדנים אלה מסמנים למערכת החיסון לשחרר כמויות אדירות של כימיקלים, כולל היסטמין, שמעוררים מפל של תסמינים אלרגיים הכוללים אסטמה, פריחות בעור, שינויים במצב הרוח, כאבי ראש ודפיקות לב. תסמינים חריפים אלו מופיעים בדרך כלל דקות לאחר נטילת המזון.

אם זה היה וירוס, מערכת החיסון יכולה לרוב להילחם בפולש בתוך מספר ימים. אך כאשר יש תגובה למשהו שנאכל לעתים קרובות (או למשהו בלתי נמנע בסביבה), המערכת החיסונית מופעלת כל הזמן בתגובה לחשיפה לאותו אלרגן. זה מכלה את משאבי המערכת החיסונית וכתוצאה מכך – גם את חומרי התזונה שגופכם זקוק להם כדי לתפקד כראוי. במצב כזה כשמגיע נגיף אמיתי, לגוף המוחלש כבר אין את מה שהוא צריך כדי להילחם. אחת ההשפעות לטווח הארוך של אלרגיות היא מערכת חיסון מוחלשת, וכתוצאה מכך – גוף פגיע להצטננות, דלקות או זיהומים אחרים.

מה ההבדל בין אלרגיה ורגישות למזון?

לא פעם אתם שומעים אנשים שאומרים שהם לא אלרגים אלא רגישים, תסמינים של חוסר סבילות למזון או רגישות למזון, אינם מחייבים הופעה של תסמינים בסמיכות לנטילת המזון ונקראים "תגובות מאוחרות". אי סבילות למזון קשורה לתפקוד במערכת העיכול ולחוסר באנזימים. למשל, אדם עם אי סבילות ללקטוז (סוכר חלב) כלומר, סובל מחוסר באנזים (לקטאז) הדרוש לעיכול סוכר החלב. כאשר האדם אוכל מוצרי חלב, מופיעים תסמינים כמו גזים, נפיחות, התכווצויות בטן וכאבים. מכיוון שלעתים קרובות מופיעים תסמינים אלו שעות עד ימים לאחר מכן, הם יכולים להיות קשים לקישור למזון המסוים שמעורר אותם. לעומת זאת, אלרגיה אמיתית למזון שונה מרגישות או חוסר סבילות למזון. כאשר חולה מפתח תגובה אלרגית או הלם אנפילקטי לאחר חשיפה לחומר מסוים, מדובר באלרגיה אמיתית. זה מערב את מערכת החיסון ויכול להיות מצב מסכן חיים.

מה עושים אם סובלים מאלרגיה למזון?

למרות שידוע כי אדם יכול להיות אלרגי או רגיש לכל מזון, שמונת המזונות הבאים אחראים ל – 90 אחוז מכלל התגובות האלרגיות למזון: חלב, ביצים, בוטנים, אגוזים כמו קשיו, דגים, רכיכות, סויה וחיטה.

אם אתם סובלים מאלרגיה למזון יש הרבה דברים שניתן לעשות.
תזונה נטולת מזונות פוגעניים, יחד עם תוספי תזונה טבעיים, אנזימים, פורמולות צמחיות ותרופות הומאופתיות, יכולה להועיל מאוד לאנשים הסובלים מאלרגיות למזון וגם אי סבילות למזונות שונים. נורמליזציה של תפקוד העיכול וריפוי רירית מעיים פגומה יתרמו רבות לחיסול תגובות מזון שליליות וכך גם חיזוק מערכת החיסון.

טיפול באנזימים ממקור צמחי כתוסף תזונתי, התגלה ככוח ריפוי עיקרי במצבים כרוניים רבים, כולל אלרגיה למזון. תפקיד אחד של אנזימים צמחיים משלימים הוא לעזור להבטיח עיכול תקין של המזון. טיפול באנזים תזונתי יעיל במיוחד במלחמה באלרגיות מכיוון שהאנזימים מפרקים את האלרגנים לחלבון, ובכך מפחיתים תגובות אלרגיות ומשחררים מוצרים דלקתיים כמו היסטמין מהתאים.

יתרה מכך, למאכלים נפוצים רבים יש תכונות שמחזקות את המערכת החיסונית, כאשר הם נצרכים באופן קבוע בכמויות מספיקות, למשל:

  1. ירקות מצליבים – בני משפחת ירק זו הכוללים ברוקולי, כרובית, כרוב, כרוב ניצנים ולפת, שעשירים בבטא קרוטן ומגנים על ריריות, בעיקר בתוך הריאות ודרכי המעי, מפני סרטן ונזק רדיקלים חופשיים.
  2. שום – זהו ככל הנראה המזון הקסום החשוב ביותר בתפריט של אמא טבע. יש לו ספקטרום רחב יותר של פעילות אנטיביוטית מאשר פניצילין, מעכב נגיפים רבים ומסייע במניעת סרטן. יעיל ביותר כאשר הוא נצרך במצבו הגולמי.
  3. אצות – אצות ים ידועות כמורידות את רמת הכולסטרול בדם, מנטרלות רעילות ומשפרות את החסינות הכללית.
  4. שקדים טבעיים – שקדים הם אחד המקורות הטבעיים הטובים ביותר לחומצות אמינו חיוניות וחומצות שומן חיוניות, אשר נדרשים לחסינות מיטבית.

לסיכום, המודעות לטיפול הם חשובים מאוד במניעה וצמצום אלרגיות ,המון בריאות.

לא, אנשים שסובלים מאלרגיות שונות צריכים לצרוך את מספר הקלוריות הזהה לאלו שאינם סובלים מאלרגיה. הם צריכים לצרוך כ- 2,000 קלוריות מידי יום כדי לשמור על משקל תקין. כמובן שהם צריכים לשים לב שהצריכה של קלוריות זו אינה כוללת את המאכלים או הרכיבים שגורמים להם לאלרגיה.

תזונה ואלרגיה קשורות קשר הדוק, שכן למזונות אשר אנו אוכלים יש השפעה משמעותית על המערכת החיסונית שלנו על הבריאות הכללית. תזונה מאוזנת כוללת מגוון של חומרים מזינים ונוגדי חמצון יכולה לעזור להפחית דלקת להחזק את המערכת החיסונית מה שמשפר את יכולת להגוף להילחם באלרגנים. מצד שני תזונה עשירה במזון מעובד, סוכר ושומנים לא בריאים עלולה לגביר את הדלקת ולהחליש את המערכת החיסונית.

המזונות הספציפיים שיש להימנע מהם אם יש לך אלרגיות יהיו תלויים ברגישות האישית שלך, אם זאת ישנם כמה אלרגנים נפוצים כמו מוצרי חלב, ביצים, בוטנים, אגוזי עץ. חיטה וסויה אז עשוי לעזור להימנע ממזונות אלה אם אתה סובל מאלרגיה. בנוסף, מזונות עשירים בהיסטמין כמו מזונות מותססים כגון יין אדום, גבינה מיושנת, עלולים להגביר את תסמיני האלרגיה לכן עשוי לעזור להימנע ממזונות אלה.

חשוב מאוד לצרוך מזונות שכוללים את אבות המזון, שכן, אלו צפויים לחזק את הגוף ולשמור עליו בריא ומאוזן. ההמלצה היא צריכה קבועה ויום-יומית של פירות וירקות טריים (חשוב לשים לב שהם בשלים) ובנוסף לכך, גם אגוזים, שקדים ושאר קטניות שעשירות בוויטמינים ומינרליים שחיוניים לגוף במיוחד בזמן אלרגיה.

תוכן עניינים