התועלות והחסרונות שבצריכת קפה

קפה לשתות או לא לשתות

במשך השנים ומחקרים רבים שנעשו אודות שתיית קפה התעוררו מחלוקות בנושא. חלק מהטענות שניתן לומר על שתיית קפה הוא עשיר בנוגדי חמצון וקשור לסיכון מופחת למחלות רבות. עם זאת, הוא מכיל גם קפאין, זהו חומר ממריץ שעלול לגרום לבעיות אצל אנשים מסוימים ולהפריע לשינה. במאמר הבא נלמד מהם אותן ההשלכות הבריאותיות של שתיית קפה, הן החיוביות והן השליליות שבהן, נעבור על התועלות והחסרונות שבצריכת קפה, וגם האם קפה עוזר בשמירה על תזונה מאוזנת?

לא רק בעלת ארומה עשירה גם בעלת יתרונות בריאותיים

להלן כמה תועלות משמעותיות בשתיית של קפה:

  1. התרכובת הפעילה העיקרית בקפה היא הקפאין, שהוא חומר ממריץ. קפאין יכול לגרום לעלייה לטווח קצר ברמות האנרגיה, תפקוד המוח, קצב חילוף החומרים והביצועים באימון גופני.
  2. קפה עשוי להגן על מוחכם מפני אלצהיימר ופרקינסון – מחלת האלצהיימר היא המחלה הנוירו ניוונית הנפוצה ביותר בעולם והגורם המוביל לדמנציה. מחקרים הראו כי שותי קפה נמצאים בסיכון מופחת בעד 65% לפתח מחלת אלצהיימר. מחלת הפרקינסון היא הגורם השני הנפוץ ביותר לניוון מוחי והיא נגרמת כתוצאה ממותם של נוירונים המייצרים דופמין במוח. שתיית קפה מקטינה את הסיכון לחלות בפרקינסון בשעור של עד 60%. ככל שאנשים שותים יותר קפה, כך קטן הסיכון שיסבלו מדמנציה, מחלת אלצהיימר ומחלת פרקינסון בגיל מבוגר.
  3. שתיית קפה מפחיתה את הסיכון לסוכרת מסוג 2 באופן משמעותי – סוכרת מסוג 2 מאופיינת ברמות סוכר בדם גבוהות עקב עמידות להשפעות האינסולין. מחלה שכיחה זו גדלה פי עשרה בעשורים האחרונים, וכעת היא פוגעת ביותר מ – 300 מיליון אנשים. מחקרים מראים כי שותי קפה עשויים להיות בסיכון מופחת של עד 67% לפתח סוכרת מסוג זה.
  4. שתיית קפה מקטינה את הסיכון למחלות כבד – הכבד שלך הוא איבר חשוב להפליא שיש לו מאות פונקציות שונות בגופך. הוא רגיש לעודף אלכוהול ופרוקטוז. השלב הסופי של נזק לכבד נקרא שחמת וכולל מצב שבו רוב הכבד שלך הופך לרקמת צלקת. סרטן הכבד נפוץ גם הוא. זהו הגורם השני המוביל למוות מסרטן ברחבי העולם. לשותי הקפה יש סיכון נמוך משמעותית ללקות בשחמת וסרטן הכבד. היינו, ככל שתשתו יותר קפה, הסיכון שלכם יהיה נמוך יותר.
  5. לשתיית קפה סיכון נמוך בהרבה לדיכאון והתאבדות – דיכאון הוא ההפרעה הנפשית הנפוצה בעולם ומובילה לאיכות חיים מופחתת משמעותית. מחקרים מראים כי אנשים ששותים קפה נמצאים בסיכון נמוך יותר לדיכאון ובסבירות נמוכה יותר להתאבד.
  6. כמה מחקרים מראים כי שותי הקפה חיים חיים ארוכים יותר – בהתחשב בעובדה שלשותי הקפה יש סיכון נמוך יותר למחלות נפוצות רבות וקטלניות – כמו גם להתאבדות – קפה יכול לעזור לכם לחיות יותר זמן. כמה מחקרים מדגימים כי בממוצע, שותי הקפה חיים יותר מאשר אנשים שאינם צורכים קפה.

פולי קפה

לאור כל הטענות החיוביות -נשאלת השאלה למה יצא לקפה שם שלילי?

האמת, יש כמה היבטים שליליים גם בקפה, אם כי זה תלוי באדם שצורך אותו:

  1. קפאין יכול לגרום לחרדה – צריכת קפאין רבה מדי עלולה לגרום לעצבנות מוגברת, חרדה, דפיקות לב ואף להחמיר התקפי חרדה. אם אתם רגישים לקפאין ונוטים לשתות ממנו יתר על המידה, מומלץ להימנע לחלוטין מקפה.
  2. שתיית קפה עלולה להפריע לשינה ולשבש אותה – אם קפה מפחית את איכות השינה שלך, נסה להפסיק לשתות קפה בשעה מוקדמת יחסית ביום, למשל בשעות הצהריים המוקדמות.
  3. שתיית קפה היא משתנת ויכולה לגרום להתייבשות – לכן לצרכני קפה כבדים חשוב לשים לב ששותים מספיק מים כדי למתן השפעות אלו.
  4. קפאין הוא חומר ממכר – קפה הוא משקה ממכר מאחר ויש בו קפאין שהוא חומר שיוצר תלות גופנית ופסיכולוגית. מספיק שמשנים את דפוסי שתיית הקפה ומצמצמים את כמות הכוסות היומית, כאשר אנשים צורכים קפאין באופן קבוע, הם מפתחים סבילות לקפה. לעתים קרובות זה אומר שיש צורך במינון גדול יותר כדי לייצר את אותן השפעות שהיו לקפה על גופנו בעבר. כאשר אנשים נמנעים מקפאין הם מקבלים תסמיני גמילה, כמו כאבי ראש, תשישות, תחושת עירפול ועצבנות. אשר יכולים להימשך מספר ימים.

לסיכום, חשוב לזכור שרבים מהמחקרים שהוזכרו במאמר זה הם מחקרים תצפיתיים. הם בדקו את הקשר בין שתיית קפה להיווצרות או מניעה של מחלות אך ללא יכולת להוכיח קשר סיבתי ממשי.

עם זאת, בהתחשב בכמות המחקרים שתומכים בשתיית קפה, סביר מאוד להניח כי קפה אכן עשוי לשחק תפקיד חיובי בבריאותכם אך כמו כל דבר במינון הנכון.

כוס קפה עם פולי קפה

בעוד שיש מחקרים מסויימים אשר מצביעים כי שתיית קפה עלולה להגביר את הסיכון למחלות לב, מחקרים אחרים מצאו שצריכת קפה מתונה אינה קשורה לסיכון מוגבר. אך עם זאת, חשוב לקחת בחשבון גורמים נוספים כמו: גיל, הרגלי תזונה, ומצבים בריאותיים בסיסייםבעת הערכת השפעת הקפה על הסיכון למחלת לב.

הקפה מכיל קפאין שמביא לאיבוד נוזלים שקיימים בגוף. לכן, מומלץ להימנע מצריכה מרובה של קפה על בסיס יומי. אם עורכים השוואה בין שתיית קפה לבין שתייה של חלב פרה – עדיף לצרוך מוצרי חלב פרה במקום כוס הקפה, שכן הם מספקים לגוף סידן ומחזקים את העצמות.

בקפה לא קיימים ערכים תזונתיים ואבות המזון אשר מאפשרים לנו לשמור על תזונה מאוזנת.אם נעיף מבט על פירות, ירקות, אגוזים וקטניות, ניתן יהיה לראות שרשימת הערכים התזונתיים שלהם היא ארוכה מאוד ובין היתר כוללת: סידן, חלבונים, אבץ, ויטמינים וערכים תזונתיים נוספים שלא באים לידי ביטוי בקפה. כך שניתן לומר שקפה לא עוזר בשמירה על תזונה מאוזנת.

אפשר לשתות כוס קפה לצד עוגה או עוגייה, אך עדיף להימנע מעוגיות ועוגות שעתידות בסוכרים ושומנים מוקשים. אם ניתן, כדאי לצרוך עוגיות שהוכנו עם קמח מדגנים מלאים. הכוונה לקמח שהוכן באמצעות הדגן כולו שנחשב לקמח בריא ומזין יותר מאשר קמח חיטה לבן פשוט.

תוכן עניינים